Porovnať (0)

Blog


Beh v tme – len keď nie je iná možnosť?


Zachvíľu bude tma už okolo štvrtej hodiny poobede a ešte si nejakú dobu počkáme, než sa budú dni zase predlžovať. Čo s tým, keď mnoho z nás toho času končí ešte len v práci? Pre každého bežca nastáva pomerne komplikovaná situácia. Musí sa totiž bežať v tme, čo nie je nikdy dobré riešenie, za väčšiny okolností – či už ste ranné vtáča alebo nočná vrana. Uvediem hneď na začiatok, že ideálna doba na tréning je v zimných mesiacoch 8:00–15:00, teda v štandardnú „pracovnú dobu“. O víkende s tým nie je veľa problémov, to sa nájde čas v tomto horizonte vždy, ale čo vo všedné dni? Netýka sa to samozrejme tých, ktorí majú flexibilnú pracovnú dobu alebo minimum pracovných povinností, ale tí sú v menšine, a isto si tréning dokážu vďaka tomu vyladiť do vhodného časového rozvrhu v uvedenom horizonte.

 

Varianty:

  • 1) pokiaľ bežíme ráno pred prácou alebo do práce, okolo 6:00–8:00, bežíme za tmy
  • 2) ako ideálne sa javí bežať v pracovnej pauze, pokiaľ si ju je možné nastaviť cca na 2 hodiny (1,5 h tréning + sprcha, 30 minút obed) – síce ideálne, ale taktiež celkom výnimočný stav
  • 3) pokiaľ bežíme po práci alebo z práce, okolo 16:30–18:00, bežíme za tmy

Na bežca potom číha hneď niekoľko často zdôrazňovaných nebezpečí. Preto je úplnou nutnosťou vybaviť sa reflexnými prvkami na zápästie, na bunde a minimálne na jednej nohe u členku. Ďalej je vhodné mať na bunde ľahkú reflexnú vestu, vpredu na čele svietilnu (nezabúdajte, že vy musíte na cestu vidieť tiež) a ideálne ešte vzadu na bunde červené „blikajúce“ svetlo.

Len si pre predstavu vybavte, čo všetko musí mať cestný bicykel, aby bol vôbec vpustený do premávky. S bežcom je to to isté, ak nie ešte problematickejšie. Ešte jedenkrát zopakujem, že je veľmi žiadúce mať výkonnú baterku na čele, aby vás videli nie len auta, ale abyste taktiež trafili vôbec rovno po ceste. Tým skôr, pokiaľ beháte po lesných cestách, kde je pocitová viditeľnosť ešte horšia než na ceste alebo na chodníkoch v meste. Všetky tieto prvky vám však nezaistia úplnu bezpečnosť, pokiaľ máte v ušiach slúchadlá. Nepočúvajte mp3 prehrávač, stávate sa nočným „šialencom“ a postrachom nielen motoristov. Nepočujete vôbec nič zľava ani sprava.

 

Ukážka vhodného tréningového plánu

(pracovná doba do 16:00 a preferencie poobedňajšieho behania)

  • Pondelok: voľno
  • Utorok: beh (nutné reflexné prvky) (16:00–17:00)
  • Streda: posilňovňa / bežecký trenažér (17:00–18:00)
  • Štvrtok: beh (nutné reflexné prvky) (16:00–17:00)
  • Piatok: posilňovňa / veslovací trenažér (17:00–18:00)
  • Sobota: najdlhší beh týždňa (10:00–12:00)
  • Nedeľa: fartlek (10:00–11:00)

Niekomu môže stačiť vybehnúť o pol štvrtej, pretože si odbije svoju polhodinku ešte za svetla. Čo ale s tými, ktorí si dávajú denne polmaratón? Potom je nutné vybehnúť už o druhej alebo ešte skôr, pokiaľ chceme dobehnúť za svetla domov. Ako sme si ukázali, nie je to tak zrejmé a jednoduché. Pokiaľ pracujete každý deň dlho do poobedia, radšej nechte tieto dlhé behy na víkend. Cez víkend nie je čo riešiť, skúste si zafixovať behať doobeda alebo do trochpoobede.

A vo všedné dni cca na 2 dni v týždni zaraďte behy kratšie. Ideálne mimo cesty a rušnú komunikáciu: v osvetlenom parku, cyklocestách, atletickom štadióne. Možností je relatívne veľa, i keď sa na prvý pohľad nemusia zdať tak samozrejmé. Za tmy taktiež nie je rozhodne dobré bežať v lese. Nevidíte pod seba a taktiež si musíte uvedomiť, že ona pocitová viditeľnosť je v lese o mnoho horšia, než na otvorenom priestore.







Adresa predajne

Brechtova 27/7
638 00 Brno-sever

Ako sa k nám dostanete
Zobraziť na mape

info@actisport.sk
Otváracia doba
listopad - březen:
po–pá10.00–12.00
13.00–19.00
so09.00–12.00
 
duben - říjen:
po–čt10.00–12.00
14.00–18.00
10.00–12.00
14.00–16.00
sozavreté
 
+421 915 221 019
+420 548 522 422